Min hovslagare♥

Postat den: 2012-12-27 @ 09:00:00 | Vardag | Kommentarer (2)

Ett inlägg från där jag bloggade förut så några kanske redan har läst det förut. Allt stämmer därför inte nu men i helheten är det rätt! :)
 
När min hovslagaren skor Dippe lär man sig alltid något nytt. Han är så intressant och prata med och super skicklig!
 
♥ Jag frågade om sadlar och berättade om vårat sadelutprovnings dilema igår. Han sa att jag ska rida barbacka eller longera mycket tills jag har en bra sadel. För han är jätte omusklad vid ryggen pga att sadeln har varit ivägen (detta har hänt hos förra ägaren).
 
Sen frågade jag om Dippes rasp. Vi skrattade gott åt pappas förklaring han gav till veterinären "bjugg på hasarna" hahaha Xd det heter rasp och sitter vid karleden. Min kära pappis, han gjorde sig förstod åtminstonde med lite gissningar. Hovslagaren sa att jag kunde andvända det jag gör dvs, ett shampoo, helosan, sen har jag fått en salva från en i stallet som jag ska ha innan shampoot och sen sa han att jag även kunde badda på virkonS för att få bort bakterierna.
 
♥ Jag sprang med Annie och han kollade och han sa att det bara var att göra som jag gör ha henne inne och gå små promenader. Sen så har hon en flärp från hoven, så lite utav hältan kanske beroer på det? Men han kommer om två veckor igen och ska sko Annie, om hon inte blivit såld.
 
Vi pratade om olika hovslare hur man ska sko. Han berättade att han hade kommit fram till att det ska vara 1/3 i frammtån om man mäter rån hår spetsen (kolla bilden). Och nu så hade det kommit ut i en hovslagar tidning i ca: 7 länder. Vi pratade om hur fel det kan bli och att en hovslager skodde så illa så att skorna satt bara kvar i max en vecka...
 
 
(bilderna tagna från google)
 
Asså om ni letar hovslagare så hör av er så ska ni få hans nummer för han ser inte bara hovarna utan kollar hela hästens helhet och ger en tips om allt möjligt (mat, träning, foder, hur man ska sköta saker och allt!).
 
Jag hade Annie i över två år och hon har gått i leriga, steniga hagar men jag har inte haft en ända tapp sko! Det är riktigt bra, man sparar pengar och hästen får bra hovar att arbeta med då hästen belastar hoven i mitten där det ska vara belastning inte för långt fram vs bak.

 

Kommentarer

Innan du kommenterar:
- Jag är gärna med i bloggtävlingar
- Elaka kommentarer kan ni hålla för er själva!(har era IP-adresser!)


Postat av: Anonym

menar absolut inge illa men menar du att jag ridit honom dåligt ??? :(((

Svar: Nej, men vi lånade en sadel som var Versailles D eller vad den hette och just den låg inte bra på honom. Du vet Karin som var med första gången är en sadel utprovare och hon kännde aldrig på sadeln då när jag provred men den som vi lånade satt tajt där fram vilket troligen den ni hade oxå gjorde. Karin är extremt känslig min kompis hat varit tvungen att byta sadel typ tre gånger. Så det är troligen därför han är omusklad där :) inget illa menat alls!!!! Kram :)
ericssonsaga.blogg.se

2012-12-27 @ 23:51:02
Postat av: Anonym

okej ;) <3

2012-12-28 @ 23:22:03
Namn:
VIP?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar:

Tillbaka till startsidan