Hur jag lägger upp mina ridpass

Postat den: 2013-02-01 @ 22:40:17 | Tankar & Åsikter | Kommentarer (0)

Vi var ju hos veterinären med Dippe för ett tag sen och alla säger ju att man ska skritta fram och av i 15-20min. Jag har varit lite slarvig med det och inte kollat klockan ordentligt. Men när jag säger skritta fram/av så behöver man ju inte skritta på lång tygel hela tiden utan dela upp det hälften, hälften.
 
Så mina pass börjar med 15min skritt. Sedan värmer jag upp honom i alla gångarter, därefter en kort paus. För att sedan jobba på lösgjordheten och det jag planerat för ridpasset.
 
Eftersom det blir ca 30min av och fram skrittning så blir ridpassen mycket längre. Jag rider inte på tid utan tills det känns bra. Men jag sitter inte heller och nöter i flera timmar. Utan om det är en dålig dag och jag inte kan rida så tar jag paus och om det inte går bra efter det så skiter jag i ridningen och tar igen det dagen efter.
 
Mina ridpass varierar mellan 1 timme och 1,5 timmar numera, men tänk då på hur mycket skrittning det är. Men elit hästar går oftast två pass om dagen, så egentligen rider vi våra ponnyer mycket mindre än vad vi egentligen borde.
 
Hur lägger ni upp era pass? Vad anser ni om lång av och fram skrittning?
 

Kommentarer

Innan du kommenterar:
- Jag är gärna med i bloggtävlingar
- Elaka kommentarer kan ni hålla för er själva!(har era IP-adresser!)


Namn:
VIP?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar:

Tillbaka till startsidan