"att rida igenom.."

Postat den: 2013-01-08 @ 12:09:00 | Tankar & Åsikter | Kommentarer (3)

Hade tänkt att skriva vad detta uttryck betyder för mig " idag red jag igenom min ponny ordentligt ".

  • Det första man bör kolla är att hästen har en bra takt dvs rör sig jämt och taktmässigt (man kan räkna för sig själv skritt 4 taktig, trav 2 taktig och galoppen ska vara 3 taktig).
  • Efter det vill man att hästen ska vara lösgjord dvs att hästen jobbar avspänt både fysiskt och psykiskt.
  • Att man får kontakt/stöd av hästen dvs när hästen har en bra takt och är lösgjord så får man stöd i tygeln av hästen.
  • Sen så vill man att hästen ska fåschvung dvs att hästen aktiverar sina bakben mer och att sen hela aktiviteten går igenom hela kroppen.
  • När allt detta är uppnått vill man att hästen ska vara rakriktad dvs att kontakten är jämn i tyglarna och att hästen rör sig jämnt inte över belastar någon sida.
 
När allt detta är uppnått så är hästen igenom riden och det är inte föräns då man kan börja arbeta den och få ut någonting! Inte bara att man skrittar lite travar lite och sen galopperar lite så den gått i alla gångarter. Utan hästen ska ha arbetat med sina muskler och vara helt lösgjord i hela kroppen. 
 

Kommentarer

Innan du kommenterar:
- Jag är gärna med i bloggtävlingar
- Elaka kommentarer kan ni hålla för er själva!(har era IP-adresser!)


Postat av: Tussie & London - med drömmen att rida SM

Håller med! Det är så jag menar när jag säger så (;

Svar: :)
ericssonsaga.blogg.se

2013-01-08 @ 15:49:52
URL: http://londonryttaren.se
Postat av: Hanne

Jag håller med dig, börjar bli så trött på alla som tycker det är samma sak att jogga hästen ett tag som att rida igenom den. En genomriden häst har blivit genomsläpplig i hela kroppen och ridbarheten har höjts, en joggad häst har bara fått springa av sig lite och röra på kroppen...

Svar: Precis!
ericssonsaga.blogg.se

2013-01-08 @ 16:28:10
URL: http://hannemattsson.blogg.se
Postat av: Mikxki

Riktigt bra inlägg :)

Svar: Tack så mycket! :)
ericssonsaga.blogg.se

2013-01-08 @ 22:42:15
URL: http://mikxki.blogg.se
Namn:
VIP?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar:

Tillbaka till startsidan