Hur planerar ni eran träning i veckorna?

Postat den: 2013-01-10 @ 14:07:00 | Tankar & Åsikter | Kommentarer (2)

Varje vecka lägger jag upp en plan på hur träningen ska se ut så jag kan få den så varierad som möjligt. Då vill jag inte bara att träningen ska variera utan även underlaget, för att hästen ska må som bäst. 
Nu på vintern är det inte enklast då det inte finns så många ställen att rida på, men om jag tänker efter så finns det ungefär lika många, hehe. Mer än att man inte direkt vill rida i tältet på sommaren för det blir så varmt där. Det är väl bekvämligheten som kommer fram.
 
Sommaren - Ridhuset, utebanorna, vallen, skogen, svängen hagen, ja i princip kan man rida var som bara det är torrt ute.
Vintern - Tält, ridhus, skogen, sen kan man ju rida på utebanorna eller på vallen men underlaget där varierar från dag till dag beroende på temperaturen.
 
Så nu ska jag kanske inte komma med att det inte finns någonstans att rida men på vintern är det kallt och då kanske man inte direkt tänker "ohyes nu ska jag gå ut och rida". Utan man är lite bekväm och håller sig mest till varma ridhuset, vilket inte direkt blir så varierande för hästen.
 
Åter till planeringen av träningen, typ såhär kan en vecka se ut (bara ett exempel). 

Måndag - Dressyr
Tisdag - Markarbete
Onsdag - Uteritt
Torsdag - Dressyr
Fredag - Hoppning
Lördag - Vila
Söndag - Uteritt/Markarbete/Dressyr
 
Ibland kanske man lägger in lite intervall träning, ibland lite longering och andra saker. Men så att man inte gör samma sak dag in och ut, det skulle jag tröttna på och det tror jag Dippe också skulle.
 
Ja, det här vart ett lite luddigt inlägg men det jag ville säga med det är att jag tror varierad träning hjälper i längden både för oss ryttare och våra hästar.
 
 
Har inga andra ridbilder än dessa.... och de är typ 2 månader gamla


Kommentarer

Innan du kommenterar:
- Jag är gärna med i bloggtävlingar
- Elaka kommentarer kan ni hålla för er själva!(har era IP-adresser!)


Postat av: Wilma

Vilken grymt fin blogg du har! :)

Svar: Tack så jätte mycket, din är oxå väldigt fin! Kram
ericssonsaga.blogg.se

2013-01-10 @ 15:17:33
URL: http://Ziro.blogg.se
Postat av: Anonym

Tycker inte du borde klaga på att du bara kan rida i ridhus. Vi har t.ex. inget ridhus på gården ( har hästarna hemma) och vi rider ut i stort sett varenda dag. Har iof ridhus i närheten men behöver ta transporten. Så nu vintertid när man inte kan åka till ridhus för att de är för kallt, inte kan rida på fälten för att det är skaror och kan knappt gå på vägen för att det är isigt och hårt. För oss, och många andra, går det knappt att rida...
Men super fin blogg :)

2013-01-13 @ 18:02:08
Namn:
VIP?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar:

Tillbaka till startsidan