Privat häst på ridskole lektioner

Postat den: 2013-01-04 @ 09:37:00 | Tankar & Åsikter | Kommentarer (0)

De flesta som har ridit på ridskola och skaffar egen häst tar ofta med sin ponny till ridskolan. Även jag gjorde detta under en kort period i början.
 
Det beror helt på vilken grupp man rider i såklart. Men saken är den om man har egen häst har man ett sånt framsteg att man kan komma mycket längre, medan det inte riktigt finns de möjligheterna på en ridskola.
 
När jag köpte min första ponny så red jag henne först själv och bara lärde känna henne lite sen började jag träna privat för en ridskolelärare Karin som är super duktig och då menar jag verkligen jätteduktig! Henne tränade jag dressyr för varannan vecka (göt fortfarande), jag fick ut jätte mycket utav varje pass. Parallellt med detta så red jag med på ridskolan med Annie som min förra ponny hette, hade även Karin i ridskolegruppen.
 
Det gick ju, men jag fick inte ut något av det. Tänk dig att ni är ca 8 elever på 45min rid tid. Det utgör ca 5 min per elev max! Denna lektion är varje vecka men i längden får du ut mycket mindre än om du tränar privat i 45min. Jag tröttnade rätt fort på att vara med på lektionerna med Annie då alla red upp i rumpan på en eller red precis framför och ingen hade nån kontroll på sin häst. Samt att jag hade mycket jobb framför mig med Annie när vi köpte henne och för mig räckte inte dessa "20min" undervisning i månaden i ridskolegrupp.
 
Sen har jag oxå tänkt på att när du rider i en ridskolegrupp och man hoppar så får man oftast ställa sig i ett hörn medan de andra hoppar och sen när det är din tur så ska man styra direkt på hindret/hindrerna. Visst det är oftast inte höga hinder men ändå inte bra för leder osv i längden. Nu mera tränar jag för A-tränare i hoppning varannan vecka som jag gjort i kanske 2år. Och om man tänker på hur gruppen beter sig i på denna träning så håller alla igång sina hästar. Innan man ska hoppa så har man travat lite och galopperat fram och man står så lite still om möjligt. Visst träningen ligger på en högre nivå men om man vill komma någon vart så måste välja rätt.
 
En ridskolelektion ↓
 
 
Efter all träning jag la ner på henne så uppnådde vi detta resultat ↓
 

Kommentarer

Innan du kommenterar:
- Jag är gärna med i bloggtävlingar
- Elaka kommentarer kan ni hålla för er själva!(har era IP-adresser!)


Namn:
VIP?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar:

Tillbaka till startsidan