min lilla grävare

Postat den: 2013-07-21 @ 14:03:45 | Vardag | Kommentarer (0)

Häst är inte det enda djuret jag har som ni kanske vet, utan jag har även en liten grävare som för tillfället håller till under burspråket och gräver en grop. Det är jätte svalt där under så hon njuter nog, samtidigt som hon bygger lite muskler och gör sig av med lite.
 
Hade inget vettigt för mig så kikade runt på google efter lite värdefulla tips om kaniner och överallt står det att de måste få utevistelse och ha tillgång till sin grävinstinkt. Haha, tänkte jag då min kanin är ute i flera timmar och gräver en mega grop med en gång i just nu.
 
Folk som för bi vårt hus och ser Zelda springer runt lös undrar ofta om hon rymt, eller så tar de upp henne från garage uppfarten kommer in bärandes med henne och säger att de såg henne lös. Alla verkar tro att kaniner bara sitter inne i en super liten bur och blir matade med typ maskrosor och morötter. Vilket inte riktigt stämmer i varje fall inte för min kanin. Men det är som Zelda lever alla kaniner bör leva. Men såklart måste man ha ett tillräckligt tillit för kaninen, för att kunna ha den lös och veta att den inte sticker.
 
Här är några små tips som jag hittade som jag tänker ta och testa med Zelda, kanske ni också har en kanin?
 
♣ Fyll vattenflaskor med 3/4 vatten och frys ner. Ett tips är att frysa ner flera åt gången, så det bara är att byta. Kylklampar fungerar också. Det tar ca 1 dygn för dem att frysa. Lägg dem sedan vid kaninens viloplats/bur så lägger de sig bredvid.
 
♣ Lägg isbitar i vattenskålen. 
 
♣ Ge gurka till kaniner på sommaren då de innehåller mycket vatten.
 
♣ En liten mängd persilja varje dag är hälsosamt för kaninen. Speciellt under vintern finns det ofta ett behov av lite extra vitaminer.
 
Får se om jag får in henne nu, eller om hon får hoppa lös till kvällen. Hon verkar trivas nere i sitt lilla hål, har stallet ut en skål vatten så hon klarar sig.
 

 
denna bilden togs i slutet på förra sommaren, hon är inte alls lika tjock nu!

Kommentarer

Innan du kommenterar:
- Jag är gärna med i bloggtävlingar
- Elaka kommentarer kan ni hålla för er själva!(har era IP-adresser!)


Namn:
VIP?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar:

Tillbaka till startsidan