stalldag - stalltvätt, uteritt och träning

Postat den: 2013-07-29 @ 01:10:56 | Vardag | Kommentarer (0)

Hellu
 
Idag har det varit en riktig stalldag, kan man säga. Vi åkte iväg till stallet vid 9 och då var alla redan igång, så plockade bort alla grejer och tömde boxen. Därefter gick högtryckstvättarna hett i kanske 2 timmar. Jag hann plocka i ordning i boden, göra rent i min foderlåda, fylla på 5 hinkar med kraft, mocka lilla ridbanan, underhöll Ella (en liten bebis) och ja, listan kan byggas på men lite nytta gjorde jag åtminstone!
 
När alla vi kände oss klara så åkte vi hem till Jönsson för att käka pizza med "fyra boxar" de som har boxarna och inte hästarna eller för den delen boxarna själva. Mysigt!
 
Åkte med på Jönssons moppe för att komma med ner till ponnysarna. Vi tog oss en sväng barbacka och red lite i alla gångarter, jag red lilla Lusen. Hon var duktig och lyssnade på mina halvhalter ordentligt och gjorde som jag bad henne.
 
Tog därefter och skrittade fram Dippe i ridhuset tills Karin kom. Hon nämnde något lite för mycket om min förra ponny så jag vart irriterad på Dippe för det gick inte som jag ville och nej, allt bara kraschade alla tankar for i förväg och ja... Karin hoppade upp då och red en stund, hon tyckte Dippe hade blivit mycket bättre och förstod faktiskt när jag sa att han inte riktigt ställde igenom.
 
Jag fick hoppa upp igen och då gick det mycket bättre, jag var mer avslappnad och fokuserad. Dippe vet hur man går i form och hur han ska göra det mesta, han behöver bara lite hjälp med att få en liten påminnelse om vad han ska göra så jag ska "shaka" med honom alltså "kittla honom i munnen" i princip, sen lätta så han själv får hitta till rätta. Då kommer han ner i en lägre form och kan då komma upp med ryggen och sätta bakbenen in under. Fick några riktigt bar stunder då hela hästen var med och jag för den delen.
 

Kommentarer

Innan du kommenterar:
- Jag är gärna med i bloggtävlingar
- Elaka kommentarer kan ni hålla för er själva!(har era IP-adresser!)


Namn:
VIP?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar:

Tillbaka till startsidan