testat på bruksridning

Postat den: 2013-07-15 @ 13:20:00 | Tankar & Åsikter | Kommentarer (0)

För någon månad sen så hade vi på trolldal en avslutning. Jennika en kvinna som jag red hos innan jag skaffade egen häst kom och höll ett litet föredrag om bruksridning. Jag fick hjälpa till och visa de olika sakerna till häst, så det vart som en liten mini clinic kan man säga.
 
Själva bruksridningen har funnits hur länge som helst men vi använder inte hästarna på samma sätt nu som vi gjorde förr. Så för att inte förlora vår kunskap vad det gäller "arbetshästarna" och hur vi använde dem då så har de en tävlingsform som heter bruksridning. Det innehåller ett flertal olika moment ex, backa i vinkel (som jag fick testa på) eller brygga då man utför upp och avsittning på en lastbrygga.
 
Jennika är banbyggare för bruksridning och hon får kombinera momenten hur hon vill och känner och när det är bangång så går Jennika tillsammans med domaren berättar exakt hur man ska göra, alltså är det inte som i hoppningen exempelvis. Alla slags hästar får vara med, vilken ras dem än är och man kan som 17 åring tävla mot en 72 årig tant med samma villkor.
 
I själva föreläsningen/föredraget så började hon berätta lite kortfattat om bruksridningen, sedan så visade hon på mig och Dippe hur en domare kommer fram och pratar med en och kollar hur hästen mår samt hur vidare utrustningen är ren och om den passar. Sedan visar man upp den för hand så hästen går rent och rör sig fint.
 
Därefter gick vi in på banan där det låg två bommar på backen mot varandra, format som en vinkel. Bredvid bommarna drog hon sträck i marken  ca 1m ifrån så det blev som en gång. Först skulle jag backa honom för hand i vinkeln och shit vad svårt det var i svängen visste inte alls hur jag skulle göra. Därefter så skulle jag göra samma sak fast uppsutten gick mycket bättre men fortfarande vad svårt det är!
 
Pratade lite med henne efteråt och frågade lite om Lussi då hon inte har så stor respekt för mig och fokuserar inte tillräckligt på mig när jag leder henne. Jennika sa att jag kunde gå bland träd då hon måste lyssna på mig och följa efter mig då hon måste fokusera sig så hon inte går in i något träd, enkelt men värdefullt tips! Nu har jag provat detta och hon har fått respekt för mig och kör inte över mig längre, men bara för att det funkar nu så måste jag ändå fortsätta träna så hon inte tappar respekten vi byggt upp.
 
Bruksridningen känns som om det är så många grunder som man lätt glömmer bort som är skit svåra. Väldigt mycket lydnad, uppmärksamhet och respekt. Alla hästar mår bra att få varriera sin träning men istället för att variera mellan att rid ut och på banan, ställ upp några övningar i bruksridning (finns några olika tips på moment på DENNA sida förklarade) och öva på. Att backa borde alla träna på, det verkar så enkelt men man ska få hästen att vänta på ens singnaler så man själv hinner med att korrigera hästen i svängen. Då är det inte så lätt längre!
 
 


Kommentarer

Innan du kommenterar:
- Jag är gärna med i bloggtävlingar
- Elaka kommentarer kan ni hålla för er själva!(har era IP-adresser!)


Namn:
VIP?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar:

Tillbaka till startsidan