karin träning

Postat den: 2013-06-26 @ 23:42:45 | Träningar | Kommentarer (0)

Tränade som sagt för Karin idag och ja låt mig börja med att säga att det gick superbra, dunder mycket bättre än sist! Hon är en tränare som jag inte ångrar en sekund att jag tränat för i omkring 2 år. Om ni har möjlighet att träna för henne gör det, för man lär sig så jäkla mycket och hästen blir så mjuk, avspänd och ja, underbar!
 
Åter till träningen, vi hade en lång uppvärmning i skritt då jag skulle hitta takten då jag gungar med och att energin kommer ifrån att jag gungar med och inverkar när mina ben är i gunget "framåt mot magen". Först fattade jag ingenting men Karin bad mig att blunda och känna efter hur jag gungade med och att jag gungar med som magen mot ett ben i taget och för att få ut maximalt av min inverkan bör jag göra det när benen åker lite fram, typ.
 
Sen har jag som ovana att jag leder med min inner hand och säger: ställ, forma och sväng på samma gång. Nu får jag inte leda ut min hand då det inte fungerar längre. Med Annie så fanns det ett rätt läge och ett fel läge och då visste jag exakt när jag var rätt. Men med Dippe så finns det så många olika fel så jag vet inte vilket som är rätt. Eftersom han kan böja på nacken utan att gå rätt. Dessutom har Dippe mycket längre hals så med honom får jag inte släppa ut halsen, men med Annie som hade så kort hals kunde jag rida på halvlånga tyglar för då fick hon längre hals.
 
Okej, nu svamlade jag iväg. Eftersom min inner hand ville så mycket så har jag glömt bort mina ben, men idag vart det ändring på det. Idag fick jag veta när han gick rätt då ser jag bananen som inte är så tydlig som den var på Annie, men tror jag har koll på den. Han blir så självbären ibland,alltså han går rätt men jag har inget stöd, första gången det inträffade idag så kortade jag upp tyglarna vilket ger fel signal. Karin sa att jag skulle rida fram honom lite mer då vilket jag borde ha förstått men det kom som en chock för mig att jag inte hade någon häst i händerna så jag var tvungen att återfå den.
 
I traven så har han börjat trampa mer uppåt och inte så flackt längre. Men annars är det samma ridning och tänk som i skritten och desamma gäller galoppen. Juste ska tänka på att jag ska försöka ställa honom på rakt spår, det spelar heller inte någon roll om han är ställd på spåret. Och så skulle jag tänka öppna i princip hela tiden.
 
Att flytta hans bak är något jag behöver öva på också att ge inverkan i rätt stund för sidförade skänkeln. För det hade jag lite problem med, att flytta in och ut baken och ha hästen ställd utåt/inåt.
 
 

Kommentarer

Innan du kommenterar:
- Jag är gärna med i bloggtävlingar
- Elaka kommentarer kan ni hålla för er själva!(har era IP-adresser!)


Namn:
VIP?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar:

Tillbaka till startsidan