Mitt upplägg med Bob

Postat den: 2015-11-25 @ 22:53:00 | Vardag | Kommentarer (0)

Med mina hästar innan Bob red jag ungefär 6ggr i veckan och hade en så kallad "vilodag" då jag promenerade. De flesta som jag känner som har häst gör på liknande sätt med sina hästar och det gjorde även jag tidigare med Bob. Men efter allt i sommar så har jag ändrat mitt upplägg totalt. Jag rider bara honom varannan dag, visst ibland kan det bli 2-3 dagar i sträck men det är bara om det är tävling eller liknande. Dagarna då jag inte rider så skrittar jag honom.
 
När jag rider honom så värmer jag upp i alla gångarter med halvlånga tyglar och låter honom bara rulla igång. Annars så är det som att sätta en käpp i hjulet redan från början. Om jag inte har någon framåtbjudning att arbeta utifrån kan jag lika gärna skita i det. Sen lägger jag väldigt stort fokus på galoppen eftersom det är hoppa jag vill och det gör man i galopp.
 
Jag försöker att skritta honom mycket i skogen för att han ska få lyfta på sina hovar, vilket också är träning. När jag rider honom så försöker jag göra det ordentligt och tar mycket hjälp. Jag skulle aldrig kunnat utvecklats så här mycket och Bob skulle aldrig ha blivit så fin som han är nu utan all hjälp jag har fått. Man kan aldrig bli fulländad och vi har mycket kvar att jobba på, men vi har kommit en bra bit på vägen. Han är inte alls samma häst som jag köpte för 2år sedan och jag är så glad att det är just han som står i boxen!
 

Kommentarer

Innan du kommenterar:
- Jag är gärna med i bloggtävlingar
- Elaka kommentarer kan ni hålla för er själva!(har era IP-adresser!)


Namn:
VIP?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar:

Tillbaka till startsidan